Ads 468x60px

Thursday, July 21, 2011

Lesson learned dari Projek Jamuan Hari Raya PROKOM 2010

                Pengalaman mengajar kita. Itulah moto yang harus sematkan dan Belajarlah dari Kesilapan merupakan moto seterusnya dalam memperbaiki mutu dan kerja/projek kita. Di sinilah pentingnya penerapan atau methodology 'lesson leaned' bagi sesuatu projek yang dilaksanakan.

                 Adalah didapati bahawa terdapat beberapa pengajaran/ 'lesson learned' daripada Projek Majlis Jamuan Hari Raya PROKOM 2010. Walaubagaimanapun daripada pengalaman dan kaca mata saya (selaku pembantu di bawah tugasan perhiasan bagi Majlis Jamuan Hari Raya 2010) berikut adalah beberapa 'lesson learned' yang saya perolehi:
  1. Kebergantungan kepada 1 orang dalam mengeluarkan idea.
  2. Objektif Majlis Jamuan Hari Raya 2010 tidak dinyatakan kepada stakeholder yang terlibat (warga PROKOM)
    • contohnya - Apakah motif pertandingan pakaian mengikut tema itu dilaksanakan? 
      • Sekiranya ia bertujuan memeriahkan / membuat suatu kelainan (maka ia berjaya)
      • Sekiranya ianya untuk mewujudkan silaturahim (maka saya rasa ia lebih kepada one man show kerana pemenangnya hanya 1 lelaki & 1 perempuan. Keakraban antara warga PROKOM masih kurang dirasai kerana kerjasama antara semua warga PROKOM tidak dirasai.
  3. Skop tidak jelas (tidak dimaklumkan kepada Stakeholder yang terlibat (warga PROKOM) - contohnya maklumat mengenai ahli jemputan ke majlis.
                  Walaubagaimanapun lesson learned yang dinyatakan di atas adalah berdasarkan  perasaan, pengalaman dan dari kaca mata saya yang hina ini. Laman ini hanya sebagai pengajaran kepada diri saya sendiri dan tidak terniat untuk melukai hati atau menuding jari kepada sesiapa.

                  Yang pentingnya, Majlis Jamuan Hari Raya PROKOM 2010 tetap berjaya kerana banyak kenangan manis yang tidak dapat dilupakan. TAHNIAH saya ucapkan kepada seluruh AJK Bakso yang terlibat.... BRAVO.....

                   Laman / Ruangan ini merupakan ruangan membelajaran buat semua. Setiap warga PROKOM dialu-alukan untuk kemukakan komen............


Laman ini laman terbuka
Bagi Penerapan Pengurusan Ilmu
Namun andai ada hati terluka
Mohon maaf ku pinta darimu

Terlajak kehadapan boleh diundur
Terlajak melukai meninggalkan bisa
Tarlajak tulis boleh di undo
Terlajak kata hati binasa

Sekali lagi maaf dipinta
Sekiranya ada hati yang terluka
Saya cuma manusia biasa
Salah dan silap maaf dipinta
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment